Partnerzy

A A A

Seminarium Białystok - Okopy - Suchowola

W dniach 7-8 maj 2009 r. odbyliśmy seminarium w miejscowości Okopy koło Suchowoli oraz Białymstoku. Wizyta w Okopach miała na celu badanie ekoturystyki rozwijającej się w tej miejscowości. Nasze koło badało podejście mieszkańców do tej formy gospodarowania. Staraliśmy się poznać zdanie mieszkańców oraz dowiedzieć jak oceniają szanse rozwoju tej działalności. Z przeprowadzonych badań, wywiadów oraz obserwacji powstanie w najbliższym czasie referat.

Do miejscowości Okopy dotarliśmy o 10.30, po dwuipółgodzinnej godzinnej podróży pociągiem, godzinnej jeździe autobusem oraz półgodzinnym marszu. We wsi przywitał nas Pan Antoni Roman a także  gospodarz gospodarstwa ekoturstycznego w którym się zatrzymaliśmy Pan Tadeusz Grabowski. Przy herbacie dyskutowaliśmy o ekoturystyce. Praktycy wytłumaczyli nam na czym polega ekoturystyka oraz jakie problemy napotykali i napotykają w rozwoju tej formy działalności turystycznej. Pytania członków koła dotyczyły głównie tematów ekonomicznych, tj. opłacalności; liczy gości; cen itp.

Po przywitaniu udaliśmy się pieszo do Suchowoli, gdzie zostaliśmy oprowadzeni przez historyka po interesujących miejscach miasteczka. Zwiedziliśmy izbę pamięci poświęconą ks. Jerzemu Popiełuszko oraz zapoznaliśmy się z bogatą historią ziemi białostockiej. Następnym punktem programu było spotkanie z burmistrzem Suchowoli oraz dyrektorem gminnego ośrodka kultury, którzy przybliżyli nam charakterystykę gospodarczą oraz kulturalną gminny. W spotkaniu brali również udział członkowie zaprzyjaźnionego Koła Naukowego CHALLENGER z Białegostoku. Pytania które zostały skierowane do władz gminnych dotyczyły miejsca turystyki w gospodarce a także sposobów promocji regionu. Burmistrz zafundował nam degustacje lokalnego wyrobu- „sękacza suchowolskiego” w miejscowej piekarni.

Wraz z kołem CHALLENGER udaliśmy się do tworzącego się gospodarstwa ekoturystycznego „Uroczanka”. Zostaliśmy tam ugoszczeni herbatą i kawą przez właściciela Dr Antoniego Romana. Pan Antoni pokazał nam powstającym pensjonat, opowiedział historię tworzenia, plan rozwoju, a także oprowadził po najbliższej okolicy , która ma być atrakcyjna dla odwiedzających turystów. W spotkaniu towarzyszył nam rodowity mieszkaniec wsi, Pan Wacław, który jest właścicielem małego gospodarstwa.

Ostatnim punktem programu było przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców Okopów. Ankieta spotkała się z żywym zainteresowaniem. Mieszkańcy wykazywali chęć współpracy i chętnie brali udział w badaniu.

Nadszedł upragniony wieczór. Po całym aktywnie spędzonym dniu, w czasie którego zabrakło czasu nawet na obiad, mogliśmy wreszcie się zrelaksować. Przy grillu, wśród śpiewów ptaków, wymieniliśmy uwagi, wrażenia z dnia i zapadliśmy w błogi sen.

Drugi dzień seminarium, choć już nie tak aktywny, okazał się nie mniej ciekawy. W Białymstoku zwiedzaliśmy browar Dojlidy wchodzący w skład Kompanii Piwowarskiej. Po zakładzie oprowadził nas główny technolog, który opowiedział nam o produkcji piwa. Ku naszemu zdziwieniu oprowadzający znał odpowiedz na większość pytań dotyczących zagadnień ekonomicznych, które zadawali nasi członkowie. Wycieczka po browarze trwała znacznie dłużej niż przeciętnie, a to za sprawą naszej dociekliwości i ciekawości. Bardzo zaskoczyła nas organizacja pracy oraz wydajność sprzętu pracującego w fabryce. Zapoznanie z tak dobrze funkcjonującym przedsiębiorstwem było dla nas pouczające.