Partnerzy

A A A

Seminarium Naukowe Kraków - Zakopane

W dniach 3-5 grudnia 2010 roku 20 członków Koła Naukowego Ekonomistów uczestniczyło w wyjazdowym seminarium naukowym Kraków-Zakopane. Celem tego seminarium było badanie turystyki w dwóch aspektach - zarówno turystów odwiedzających miejscowości turystyczne, jak i właścicieli pensjonatów. Drugim, nie mniej ważnym, celem wyjazdu była integracja nie tylko nowych, ale wszystkich członków KNE.

W pierwszym dniu seminarium odwiedziliśmy Kraków. Na miejsce dotarliśmy około godziny 9:30. Zaraz po przyjeździe rozpoczęliśmy przeprowadzanie ankiet skierowanych do turystów przebywających w tym mieście. Pytania dotyczyły m.in. form spędzania wolnego czasu podczas wyjazdów, ilości wyjazdów w ciągu roku, zakupywanych pamiątek i aspektu ekonomicznego, czyli wydatków przeznaczanych na cele turystyczne. W celu sprawnego przeprowadzania ankiet podzieliliśmy się na mniejsze grupy. Część osób udała się na Wawel, część na Stare Miasto, a pozostali zostali w okolicach dworca, licząc na spotkanie turystów przyjeżdżających komunikacją PKP, którzy chcą zwiedzić Kraków. Niestety pogoda nie sprzyjała spacerom. W związku z tym około godziny 12:00 całą grupą udaliśmy się na zwiedzanie Wawelu a następnie na obiad. Po krótkim odpoczynku znów rozdzieliliśmy się by dokończyć proces przeprowadzania krótkich wywiadów z turystami. Pierwsze wnioski, jakie nasuwają się w wyniku przeprowadzania ankiet dotyczą dużego odsetku klientów z zagranicy. Spotkaliśmy turystów z Francji, Rosji, Włoch. Około godziny 17:30 zmęczeni już udaliśmy się do schroniska młodzieżowego. Po krótkim odpoczynku i zjedzeniu kolacji, która pomogła odzyskać nieco sił zgromadziliśmy się w jednym pokoju, by zrealizować drugi cel wyjazdu. Rozmowy mające na celu bliższe poznanie się nie trwały jednak zbyt długo, gdyż następnego dnia pociąg do Zakopanego odjeżdżał już o 6:20.

Rano spakowaliśmy się bardzo szybko i udaliśmy się na dworzec. Niestety pociąg do Zakopanego opóźnił się aż o 2 godziny i Kraków opuściliśmy dopiero po godzinie 8. Podczas podróży, dla zabicia czasu graliśmy w różne gry zespołowe. Do Zakopanego dotarliśmy około godziny 12:00. Tam przywitało nas śliczne słoneczko. Zostawiliśmy bagaże w schowkach na dworcu i udaliśmy się na obiad. Po obiedzie każdy z nas dostał kilka ankiet, z którymi musieliśmy udać się do właścicieli pensjonatów. Właściciele pensjonatu przyjęli nas bardzo miło i szczerze odpowiedzieli nam na wszystkie pytania. Przy okazji dowiedzieliśmy się np. że Zakopane cieszy się największym zainteresowaniem w sezonie letnim, a w okresie zimowym turyści częściej wybierają okoliczne miejscowości, gdyż są tam lepiej przygotowane trasy do jazdy na nartach. Owocem tej ankiety będzie referat pt: „ Sezonowość w turystyce na przykładzie ośrodków wypoczynkowych w Zakopanem”. Następnie mieliśmy czas wolny, który przeznaczyliśmy na zwiedzanie okolicy. Pod wieczór zrobiło się bardzo mroźno dlatego udaliśmy się do kawiarni na gorącą czekoladę. Po ogrzaniu się, wróciliśmy na dworzec po bagaże, a następnie pojechaliśmy busem do ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego Marymont w Kirach. Ośrodek ten wywarł na nas ogromne wrażenie. Piękna, drewniana, typowo góralska chata. Udaliśmy się aby rozpakować bagaże. Po odpoczynku, spotkaliśmy się w jednym miejscu i rozmawialiśmy. Staraliśmy się, dowiedzieć się jak najwięcej na temat innych członków Koła Naukowego Ekonomistów. Po wyczerpujących konwersacjach zapadliśmy w głęboki sen. Na szczęście rano nie musieliśmy już tak wcześniej wstawać i obudziliśmy się koło godziny 8. Zjedliśmy pyszne śniadanie i niestety musieliśmy się zacząć pakować. Zdążyliśmy jeszcze zrobić sobie krótki spacer po okolicy oraz małą sesję zdjęciową wokół ośrodka. Następnie udaliśmy się w drogę powrotną do Zakopanego. Tam zrobiliśmy jeszcze małe zakupy i wsiedliśmy do pociągu. W czasie długiej podróży powrotnej debatowaliśmy o przyszłości koła. Członkowie koła przedstawiali swoje wizje rozwoju koła. Wieczorem, zmęczeni dotarliśmy do domu.

Pomimo dużych trudów podróży uważamy, iż to seminarium było bardzo udane. Mieliśmy okazje zwiedzić Kraków i Zakopane oraz porozmawiać z turystami w Krakowie oraz z właścicielami pensjonatów w Zakopanem dzięki czemu mogliśmy dowiedzieć się interesujących rzeczy. Takie wyjazdy sprzyjają również integracji osób w nich uczestniczących.